مروری بر کيفيت زندگی افراد دارای معلوليت در سال 91
آموزشی ، علمی و خبری

رييس هيات مديره انجمن باور هم‌چنين ادامه داد: عامل ديگر تشديد افت وضعيت زندگی معلولان، محدوديت کسب درآمد برای آنها در مقايسه با عموم جامعه است. هزينه‌های توانبخشی و محدوديت جسمی يعنی درآمد کمتر و هزينه‌های بيشتر. بنابراين می‌توان نتيجه گرفت که معلولان در شاخص‌های عمومی و اختصاصی رفاهی در سال 91 وضعيت مناسبی نداشتند.
اصلاحيه قانون جامع بايد حقوقی‌تر شود
رييس هيات مديره انجمن باور با اشاره به نگاه حقوقی‌تر اصلاحيه جديد قانون جامع حمايت از حقوق معلولان گفت: بحثی که در ذيل اين قانون گنجانده شده، تشکيل «شورای عالی امور معلولان کشور» است که اگر اين اتفاق رخ دهد، اين شورا با حضور نمايندگان تشکل‌های مربوط به معلولان می‌تواند نهاد نظارتی خوبی برای پی‌گيری و تحقق حقوق افراد دارای معلوليت باشد.
وی تاکيد کرد: پيشنهاد ما اين است که اسم اين قانون طوری انتخاب شود تا بيشتر منبعث از حقوق شهروندان دارای معلوليت باشد و شايد با عنوان «لايحه حقوق شهروندی افراد معلول» عرضه شود که اميدواريم در سال 92 اصلاحيه اين قانون تصويب شود.
معينی، گنجاندن پيشنهاد "حق تامين اجتماعی زندگی معلولان" را در قانون جديد ضروری دانست و گفت: معلولانی که فاقد شغل هستند بايد زندگی‌شان از منبعی تامين شود که يا بايد شغلی برايشان ايجاد کرد يا حداقل شرايط زندگی عادی برايشان فراهم شود که اميدواريم تصويب اين بند در اصلاحيه قانون جامع به بهبود زندگی معلولان کمک بيشتری کند.
محمودنژاد هم در مورد قوانين معلولان گفت: متاسفانه بسياری از قوانين معلولان اجرايی نشده و بر زمين مانده است و در صورت اجرای مصوبات موجود، مشکلات معلولان به کمترين ميزان خود می‌رسد.
وی با ابراز گله‌مندی از هم‌تراز و همگن نبودن قوانين معلوليت در ايران با قوانين جهانی، گفت: هيچ تعريف حقوقی و سند مکتوب و مشخصی مبنی بر تعريف معلوليت در ايران وجود ندارد.
رييس انجمن دفاع از حقوق معلولان ادامه داد: در کشور تنها يک تعريف کلی از معلوليت در قانون جامع حمايت از معلولان وجود دارد که در سال 83 مصوب شده است که به هيچ عنوان مشخص‌کننده ميزان و درصد معلوليت نيست.
برای آمارها مصداق آورده شود
رييس هيات مديره انجمن باور با اشاره به صحبت‌های رييس سازمان بهزيستی به مناسبت روز جهانی معلولان که ايجاد 26 هزار فرصت شغلی برای معلولان را در سال 91 اعلام کرد، گفت: ما اميدواريم اين اتفاق رخ داده باشد، اما انتظار ما اين است که مصاديق اين آمارها به طور شفاف بيان و مشخص شود، در اين صورت ما نيز در صف مقدم تبليغ برای بهزيستی قرار می‌گيريم.
وی با اشاره به بيمه‌های پايه سلامت که در حال حاضر هزينه‌های توانبخشی را پوشش نمی‌دهند، اظهار کرد: بسياری از معلولان به خدمات توانبخشی همچون فيزيوتراپی و آب‌درمانی نياز دارند، اما بيمه‌ها اين خدمات را پوشش نمی‌دهند و افراد معلول يا بايد خودشان هزينه‌ها را پرداخت کنند يا به مراکز دولتی مراجعه کنند، اين در حالی است که طبق سياست‌گذاری‌ها بسياری از مراکز خدماتی به بخش خصوصی واگذار خواهند شد، در نتيجه مراکز خدمات دولتی روزبه‌روز کمتر و معلولان گرفتارتر خواهند شد.
بيمه‌ تکميلی هم خدمات توانبخشی مورد نياز افراد دارای معلوليت شديد را پوشش نمی‌دهد
معينی در ادامه با اشاره به پوشش بيمه تکميلی معلولان توسط شرکت آتيه‌سازان حافظ که چندی پيش از سوی رئيس بهزيستی اعلام شد، اظهار کرد: با حمايت دولت و تأمين اعتبار از سوی وزارت رفاه، به‌زودی قرارداد جديد بيمه تکميلی آتيه‌سازان با معلولان منعقد خواهد شد که پيش‌بينی می‌شود بيش از 450 هزار نفر از معلولان با اين شرکت قرارداد تکميلی امضا کنند.
وی در اين خصوص اظهار کرد: اعلام اين خبر به خودی خود مثبت است، اما مشکل آن‌جاست که بيمه‌های تکميلی مذکور، خدمات توانبخشی مورد نياز افراد دارای معلوليت را پوشش نمی‌دهند و اين افراد به‌ويژه افراد دچار معلوليت‌های شديد و خيلی شديد جسمی، هم‌چنان از خدمات توانبخشی مورد نياز خود محروم می‌مانند.
دبيرکل کانون‌های معلولان محلات شهر تهران: شهرداری وارد می‌شود
ترانه ميلادی دبيرکل کانون‌های معلولان محلات شهر تهران ‌ با بيان اين‌که از چندی پيش شهرداری تهران در حوزه‌ ارتقای سلامت شهروندان دارای معلوليت ورود پيدا کرد و امسال جدی‌تر به اين مساله پرداخت، گفت: شهرداری 10 کانون در حوزه سلامت تشکيل داده که يکی از آنها کانون معلولان محلات است.
وی با بيان اين که حل تمام مشکلات معلولان از عهده يک سازمان خارج است، افزود: نبايد صرفا بهزيستی را متولی امور معلولان دانست؛ چرا که معلولان هم مانند ساير افراد جامعه نيازهای متنوعی دارند که مرتفع کردن آنها نيازمند مشارکت همه‌ سازمان‌ها است و هيچ‌کس نه بايد و نه انصاف است که از زير بار اين مسووليت شانه خالی کند.
معينی هم ورود شهرداری تهران به عرصه‌ ارايه‌ خدمات به شهروندان دارای معلوليت را از نکات مثبت سال 91 عنوان و اظهار کرد: افتتاح پايانه حمل و نقل ويژه شهروندان معلول و جانباز در روزهای پايانی سال، عيدی خوبی به معلولان بود.
بنابراين گزارش، قاليباف روز سه‌شنبه 22 اسفند 91 در مراسم بهره‌برداری از سامانه خدمات حمل و نقل ويژه معلولان و جانبازان پايتخت گفت: من برای آن که مشکلات افرادی را که محدوديت حرکتی دارند بهتر احساس کنم تا کنون چندين بار در نقاطی از شهر پياده حرکت کردم و تصور کردم که اگر سوار بر ويلچير بودم آيا می‌توانستم حرکت کنم، اما متاسفانه بعد از نهايت 50 متر حرکت با مانع برخورد می‌کردم و ديگر به جای فردی که سوار بر ويلچير است خود را قادر به حرکت نمی‌ديدم.
شهردار تهران ضمن بيان اين‌ که در مناسب‌سازی شهر هنوز به حد قابل قبول نرسيده‌ايم، به جامعه معلولان و جانبازان و افرادی که محدوديت حرکتی دارند قول داد که مناسب‌سازی شهر را رها نکرده و با جديت به رفع نابسامانی‌های شهر بپردازد.
محمودنژاد: معلولان توانايی پرداخت اقساط مسکن مهر را ندارند
مديرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان گفت: مسکن مهر جوابگوی نياز معلولان نيست و دولت بايد راه حل ديگری را برای رفع مشکل معلولان دنبال کند، زيرا علاوه بر اقساط ماهيانه، پرداخت پنج تا شش ميليون تومان وديعه مسکن مهر هم از توان معلولان خارج است.
محمودنژاد هم‌چنين گفت که متاسفانه وزارت مسکن در ساخت مسکن مهر معلولان کوتاهی می‌کند.
معينی: خانه‌ها مسکن مهر متناسب با دسترسی افراد دارای معلوليت طراحی نشده است
معينی اظهار کرد: اگر بخواهيم جنبه انصاف را رعايت کنيم بايد بگوييم پروژه مسکن مهر يکی از دستاوردهای مثبت دولت درخصوص مسائل رفاهی معلولان بود. اين موضوع که به هر حال بسياری از معلولان توانستند با کمترين سطح درآمدی صاحب خانه شوند جای تشکر و قدردانی دارد.
رييس هيات مديره انجمن باور در عين حال با بيان اين‌که اميدواريم اين خانه‌ها متناسب با دسترسی افراد دارای معلوليت طراحی شوند، ادامه داد: اخبار موجود اين مساله را تاييد نمی‌کند که جای تاسف دارد و نشان می‌دهد اين پروژه نتوانسته ضوابط مدنظر را لحاظ کند.


وی افزود: ساخت واحدهای مسکن مهر در اطراف شهرهای بزرگ، امکان تردد و دسترسی به امکانات رفاهی، خدماتی، توانبخشی و ... را تامين نمی‌کند که اميدواريم در اين خصوص چاره‌انديشی شود.
رييس بهزيستی: 53 هزار واحد مسکن در ارديبهشت ماه تحويل می‌شود
به گزارش ايسنا، رييس سازمان بهزيستی پنجشنبه 25 اسفندماه در حاشيه مراسم کلنگ‌زنی بزرگترين مجتمع فرهنگی، ورزشی و رفاهی در گلستان، از واگذاری 53 هزار واحد مسکن در ارديبهشت ماه سال 92 به مددجويان کشور خبر داد.
در روزهای پايانی سال نيز در يک حراجی، هدايايی که در سفرهای خارجی رييس جمهور به او و همسرش اعطا شده بود، در اختيار سازمان بهزيستی قرار گرفت تا عوايد فروش آنها صرف تامين مسکن مددجويان تحت پوشش اين سازمان شود.
ميلادی: اميدواريم رويای شهر بدون مانع محقق شود
دبيرکل کانون‌های معلولان محلات شهر تهران با اشاره به نظرسنجی انجام شده در پورتال کانون معلولان در خصوص اولويت‌های ذهنی افراد دارای معلوليت گفت: طی اين نظرسنجی مشخص شد که برای معلولان، مناسب‌سازی فضاهای شهری از اهميت بيشتری نسبت به گزينه‌های تغيير نگرش فرهنگی جامعه، افزايش خدمات رفاهی و اياب و ذهاب برخوردار است.
وی با بيان اين‌که حل مشکل مناسب‌سازی، راه را برای ورود معلولان به عرصه‌های اجتماعی و متعاقب آن پيشرفتشان فراهم می‌کند، ابراز اميدواری کرد که با فعاليت بيشتر کانون‌های مناطق 22 گانه شهر تهران، در آينده نزديک رويای شهر بدون مانع محقق شود.
ميلادی افزود: مناسب‌سازی امری تخصصی است که دارای شاخص‌ها و استانداردهای خاص خودش است که تمام سازمان‌ها و افراد بايد در ساخت اماکن اداری و مسکونی به آن توجه کنند.
خروج معلولان از چتر حمايتی بهزيستی کاهش نيافته است
ميلادی با انتقاد از اين‌که خروج معلولان از چتر حمايتی سازمان بهزيستی نه تنها کاهش نيافته، بلکه هر ساله شاهد افزايش اين تعداد بوده‌ايم، ابراز عقيده کرد: اين يعنی عدم پيشرفت، و نشان می‌دهد يک جای کار ايراد دارد که به نظر من آن ايراد به سياست‌گذاری‌های کلان و ناديده گرفتن نقش محوری سازمان‌ها در سلامت جامعه مربوط می‌شود.
معينی نيز خروج معلولان از چتر حمايتی دولت و ورود آنها به عرصه‌های شغلی را مطلوب‌ترين شکل توانمندسازی بيان کرد و گفت: توانمندی افراد دارای معلوليت به نفع خود دولت هم هست؛ زيرا اگر دولت بتواند به اين افراد شغل بدهد آنها را از چتر حمايتی خارج و به يک نيروی دارای بازدهی تبديل خواهد کرد.
رييس هيات مديره انجمن باور اظهار کرد: ما نمی‌گوييم سطح زندگی معلولان ايرانی متناسب با معلولان کشورهای اروپايی باشد، بلکه می‌خواهيم تا سطح زندگی اين افراد متناسب با درآمد ملی کشور خودمان باشد و معتقدم همين سطح زندگی را بسيار می‌توان افزايش داد.
نقطه ضعف بهزيستی فقدان برنامه‌ريزی است
معينی در پاسخ به اين سوال که چه نمره‌ای در سال 91 به سازمان بهزيستی می‌دهيد، گفت: برای پاسخ به اين سوال بايد عملکرد سازمان بهزيستی را از دو منظر بيرونی و درونی بررسی کنيم تا مشخص شود که جايگاه مديريت امور معلولان کجاست و طبق آن عملکرد نمره بدهيم. واقعيت اين است که بسياری از امور مربوط به معلولان ربطی به سازمان بهزيستی ندارد. مثلا شاخص‌های کلان رفاه اجتماعی در اختيار بهزيستی نيست و بايد ارگان‌های ديگری مثل شهرداری‌ها ورود پيدا کنند که خوشبختانه در سال جاری اين اتفاق رخ داد.
وی ادامه داد: به هر حال مسوولان سازمان بهزيستی به دليل توقعی که از آنها می‌رود تلاش زيادی می‌کنند، اما اگر بخواهم به اين سازمان متناسب با عملکرد درونی‌اش نمره بدهم بايد بگويم بزرگ‌ترين ضعف اين سازمان، فقدان برنامه‌ريزی و سياست‌گذاری علمی برای مديريت نيازهای افراد معلول است.
تشکل‌های مردم‌نهاد پررنگ‌تر شوند
رييس هيات مديره انجمن باور با اشاره به تشکل‌های مردم‌نهاد امور معلولان گفت: اين تشکل‌ها مسووليت سنگينی بر عهده دارند. در همه جای دنيا حتی کشورهای توسعه يافته که از بودجه‌های سنگين رفاه اجتماعی برخوردارند نقش تشکل‌های مردمی بسيار برجسته است. مثلا در کشورهای اسکانديناوی که الگوی رفاه اجتماعی در سطح جهان محسوب می‌شوند، NGOها نقش پررنگی را ايفا می‌کنند.
وی اظهار کرد: ما بايد به سمت شبکه‌های ملی تشکل‌های معلولان حرکت کنيم. چيزی شبيه کنفدراسيون افراد معلول يا اتحاديه‌ها که طی آن معلولان يکصدا شوند و بتوانند از طريق رسانه‌های گروهی، رايزنی با مجلس و پيگيری به احقاق حقوق خود بپردازند.
دبيرکل کانون‌های معلولان محلات شهر تهران در توصيه‌ای به معلولان گفت: به جای مشکلات به راه حل‌ها فکر کنيم و مطمئن باشيم بدون مشارکت خود معلولان، هيچ اقدامی در اين حوزه انجام نمی‌شود که مناسب و قابل استفاده باشد.
به گزارش ايسنا، در آستانه‌ بهار زيبايی‌ها، ضمن آرزوی سالی سبز برای معلولان و دست‌اندرکاران خدمات‌رسانی به آنها، اميدواريم در سال جديد با همدلی همگان شاهد رفع بيش از پيش مشکلات اقشار آسيب‌پذير باشيم.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 6 مهر 1392برچسب:معلولیت ،سلامت ,
ارسال توسط هوشیار

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 59
بازدید کل : 126778
تعداد مطالب : 106
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1



onLoad and onUnload Example

پيام امروز:

Google


در اين سايت
در كل اينترنت

روزشمار غدیر
ساعت فلش مذهبی
دعای فرج